• صفحه خانگی
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • تعرفه واردات خودرو باید متناسب با سرمایه گذاری صنعت خود باشد/ افزایش سرمایه گذاری سایپا برای محصولات اقتصادی

پایگاه خبری کلاغ نیوز گزارش می دهد؛
تعرفه واردات خودرو باید متناسب با سرمایه گذاری صنعت خود باشد/ افزایش سرمایه گذاری سایپا برای محصولات اقتصادی

تعرفه واردات خودرو باید متناسب با سرمایه گذاری صنعت خود باشد / افزایش سرمایه گذاری سایپا برای محصولات اقتصادی

در حالی عده ای با فشار بر دولت به نوعی چراغ سبز برای واردات خودرو را دریافت کرده اند اما کارشناسان معتقدند که دولت باید با اعمال تعرفه های مناسب مانع از آسیب به سرمایه گذاری خودروسازان برای تولید خودروهای اقتصادی شود، زیرا در حال حاضر سایپا چند طرح جدید در آستانه تولید انبوه دارد.

به گزارش پایگاه خبری کلاغ نیوز، یکی از خبرهایی که این روز بر روی بازار خودرو تاثیر گذاشته آزادسازی واردات خودرو است، هرچند وزارت اقتصاد اعلام کرده که هدف از این مصوبه بیشتر تامین خودروهای اقتصادی برای کشور است، اما در شرایط کنونی ارزانترین خودروها در جهان بالاتر از ۱۰ هزار دلار قیمت دارند و با در نظر گرفتن تعرفه ای ۳۰ درصدی و هزینه حمل و نقل، اقساط خودرو و … عملا به قیمت حدود ۲۰ هزار دلار خواهند رسید

و از آنجایی که امروز سایپا خودروی جزابی مانند شاهین را در محدوده ای قیمت ۱۰ هزار دلار به بازار عرضه می کند عملا خودروهای وارداتی نمی تواند به تقاضای مردم دهک های پایین جامعه پاسخ دهد، از این رو اگر دولت سیاست های حمایتی را برای افزایش تولید بکار بگیرد از این طریق راحت تر می تواند به تقاضای موثر جامعه پاسخ دهد.

هرچند برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که آزادسازی واردات خودرو یکی از سیاست های دولت برای استفاده از دلارهای بلوکه شده است، به عبارت دیگر در چند وقت اخیر خبرهایی مبنی بر احتمال توافق برجام وجود دارد و حتی گفته می شود ۷ میلیارد دلار موجود در کره جنوبی آزاد شده و حالا برخی مافیای واردات تلاش می کنند از این فرصت برای افزایش واردات خودرو استفاده کنند.

علی اکبر نیکو اقبال کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار کلاغ نیوز با اشاره به اینکه به طور قطع بعد از برجام دولت آزادسازی واردات را در دستور کار قرار می دهد، گفت: دولت این روش را برای مصرف ارزهای بلوکه شده نفتی می خواهد استفاده کند، این در حالی است که می تواند روی سرمایه گذاری و طرح های اقتصادی خودروسازان داخلی تاثیر منفی بگذارد و از این طریق خودکفایی که در یک سال اخیر بدست آمده آسیب وارد کند و در نهایت صنعت خودروسازی ایران دوباره تضعیف شود.

از این رو اگر قرار است دولت آزادسازی واردات خودرو را دنبال کند باید اجازه ورود به خودروهایی بدهد که در آن رنج قیمت تولیدی در کشور وجود نداشته باشد تا از این طریق بازار به تعادل برسد.

حال با توجه به اینکه در موقعیت ایران همچنان زیر فشار تحریم هاست و همکاری مشترک با خودروسازان خارجی زمان بر باشد، از این رو واردات خودرو ممکن است به مشکلات بازار بیفزاید، به طور قطع حمایت از خودروسازان باید در دستور کار دولت قرار گیرد، زیرا عده ای تنها به دنبال این هستند که با استفاده از رانت های تعرفه ای و … خودروی خارجی واردات کنند و همچنان فشار موجود در بازار را حفظ کنند، اما از آنجایی که مردم نمی توانند با این درآمد محدود خودروی وارداتی بخرند، دولت باید تلاش کند تا شرکت های داخلی تولید خود را بالا ببرند.

حالا با توجه به اینکه شرکت سایپا به تازگی تولید برخی مدل های خود همچون پراید را کنار گذاشته و امسال هم دو مدل دیگر یعنی ساینا و تیبا را از سبد تولید کنار می گذارد، از این رو خودروهای جدید را جایگزین خواهد کرد که اگر در ابتدای کار حمایت های دولت را داشته باشند به طور قطع می تواند تیراژ تولید خودروهای اقتصادی را بهبود ببخشد و از این طریق شرایط فشار فورس ماژور برای واردات خودرو را تعدیل کند و دولت کم کم به وارداتی ها اجازه دهد به بازار ایران اضافه شوند،

زیرا واردکننده ها به دنبال این هستند که همان خودروهای گران را با قیمت بالاتر مردم بفروشند و این مساله عمدتا به تعادل رسیدن بازار خودرو کمک نمی کنده ای با فشار بر دولت به نوعی چراغ سبز برای واردات خودرو را دریافت کرده اند اما کارشناسان معتقدند که دولت باید با اعمال تعرفه های مناسب مانع از آسیب به سرمایه گذاری خودروسازان برای تولید خودروهای اقتصادی شود، زیرا در حال حاضر سایپا چند طرح جدید در آستانه تولید انبوه دارد.

به گزارش پایگاه خبری کلاغ نیوز، یکی از خبرهایی که این روز بر روی بازار خودرو تاثیر گذاشته آزادسازی واردات خودرو است، هرچند وزارت اقتصاد اعلام کرده که هدف از این مصوبه بیشتر تامین خودروهای اقتصادی برای کشور است، اما در شرایط کنونی ارزانترین خودروها در جهان بالاتر از ۱۰ هزار دلار قیمت دارند و با در نظر گرفتن تعرفه ای ۳۰ درصدی و هزینه حمل و نقل، اقساط خودرو و … عملا به قیمت حدود ۲۰ هزار دلار خواهند رسید و از آنجایی که امروز سایپا خودروی جزابی مانند شاهین را در محدوده ای قیمت ۱۰ هزار دلار به بازار عرضه می کند عملا خودروهای وارداتی نمی تواند به تقاضای مردم دهک های پایین جامعه پاسخ دهد، از این رو اگر دولت سیاست های حمایتی را برای افزایش تولید بکار بگیرد از این طریق راحت تر می تواند به تقاضای موثر جامعه پاسخ دهد.

هرچند برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که آزادسازی واردات خودرو یکی از سیاست های دولت برای استفاده از دلارهای بلوکه شده است، به عبارت دیگر در چند وقت اخیر خبرهایی مبنی بر احتمال توافق برجام وجود دارد و حتی گفته می شود ۷ میلیارد دلار موجود در کره جنوبی آزاد شده و حالا برخی مافیای واردات تلاش می کنند از این فرصت برای افزایش واردات خودرو استفاده کنند.

علی اکبر نیکو اقبال کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار کلاغ نیوز با اشاره به اینکه به طور قطع بعد از برجام دولت آزادسازی واردات را در دستور کار قرار می دهد، گفت: دولت این روش را برای مصرف ارزهای بلوکه شده نفتی می خواهد استفاده کند، این در حالی است که می تواند روی سرمایه گذاری و طرح های اقتصادی خودروسازان داخلی تاثیر منفی بگذارد و از این طریق خودکفایی که در یک سال اخیر بدست آمده آسیب وارد کند و در نهایت صنعت خودروسازی ایران دوباره تضعیف شود.

از این رو اگر قرار است دولت آزادسازی واردات خودرو را دنبال کند باید اجازه ورود به خودروهایی بدهد که در آن رنج قیمت تولیدی در کشور وجود نداشته باشد تا از این طریق بازار به تعادل برسد.

حال با توجه به اینکه در موقعیت ایران همچنان زیر فشار تحریم هاست و همکاری مشترک با خودروسازان خارجی زمان بر باشد، از این رو واردات خودرو ممکن است به مشکلات بازار بیفزاید،

به طور قطع حمایت از خودروسازان باید در دستور کار دولت قرار گیرد، زیرا عده ای تنها به دنبال این هستند که با استفاده از رانت های تعرفه ای و … خودروی خارجی واردات کنند و همچنان فشار موجود در بازار را حفظ کنند، اما از آنجایی که مردم نمی توانند با این درآمد محدود خودروی وارداتی بخرند، دولت باید تلاش کند تا شرکت های داخلی تولید خود را بالا ببرند.

حالا با توجه به اینکه شرکت سایپا به تازگی تولید برخی مدل های خود همچون پراید را کنار گذاشته و امسال هم دو مدل دیگر یعنی ساینا و تیبا را از سبد تولید کنار می گذارد،

از این رو خودروهای جدید را جایگزین خواهد کرد که اگر در ابتدای کار حمایت های دولت را داشته باشند به طور قطع می تواند تیراژ تولید خودروهای اقتصادی را بهبود ببخشد و از این طریق شرایط فشار فورس ماژور برای واردات خودرو را تعدیل کند و دولت کم کم به وارداتی ها اجازه دهد به بازار ایران اضافه شوند، زیرا واردکننده ها به دنبال این هستند که همان خودروهای گران را با قیمت بالاتر مردم بفروشند و این مساله عمدتا به تعادل رسیدن بازار خودرو کمک نمی کند.

فاطمه محسنی

لینک کوتاه خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *