سامانه اندازهگیری غلظت رسوب و بار عبوری در کشتیهای لایروب، توسط محققان دانشگاه تهران ساخته شد.
به گزارش پایگاه خبری کلاغ نیوز از دانشگاه تهران، دکتر حسین موسیزاده دانشیار رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم این دانشگاه درباره ضرورت تجهیز کشتیهای لایروب به سامانه غلظتسنجی، گفت: در لایروبها برای اینکه بتوانیم میزان و غلظت رسوبی که از حوضچه بنادر مکش میشود را اندازهگیری کنیم، نیازمند طراحی و نصب سامانه غلظتسنج در خطوط لوله لایروب هستیم تا دادههای غلظت رسوب (لای) به صورت بیسیم به اتاق کاپتان کشتی ارسال شود و در آنجا به صورت گرافیکی به نمایش درآید و دادهها ثبت شوند.
وی استفاده از سامانههای غلظتسنجی در کشتیهای لایروب را به منظور افزایش بازده مصرف سوخت، بهینهسازی زمان لایروبی، بهینه شدن استفاده از نیروی انسانی و جلوگیری از استهلاک کشتی لایروب، ضروری دانست.
دانشیار رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران درباره ویژگیهای سامانه طراحی شده توسط محققان این دانشگاه توضیح داد: طراحی، به کارگیری و آزمایش این سامانه در آزمایشگاه مکاترونیک گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران انجام شده است. آزمایش سامانه نشان داد که به کارگیری سامانه اندازهگیری غلظت رسوب و بار عبوری در کشتیهای لایروب تا ۵۰ درصد میتواند موجب افزایش بازدهی عملیات لایروبی شود.
موسیزاده افزود: البته آزمایش عملیاتی و میدانی روی کشتی لایروب نیز به مدت یک ماه در بندر امیرآباد بهشهر توسط گروه تحقیقاتی دانشگاه تهران به انجام رسید و این آزمایش میدانی نشان داد که دستگاه از کارایی کامل برخوردار است و نتایج آزمایشگاهی تأیید شد.