کارشناس صنعت خودرو گفت:مهمترین بهانههای همکاری مجدد ایران خودرو و سایپا با فرانسویها میتوان به زیرساختهای تولید خودرو متناسب با محصولات فرانسوی در کشور، تعهدات روی زمین مانده خودروسازان باشد
مرتضی شجاعی درخصوص احتمال همکاری مجدد فرانسویها با خودروسازان داخلی گفت: از مهمترین بهانههای همکاری مجدد ایران خودرو و سایپا با فرانسویها میتوان به زیرساختهای تولید خودرو متناسب با محصولات فرانسوی در کشور، تعهدات روی زمین مانده خودروسازان و تأسیس شرکتهای ایکاپ و سایپا ــ سیتروئن پس از برجام اشاره کرد که بهدلیل سرمایهگذاری مشترک، قاعدتاً طرف فرانسوی بهدنبال کسب منافع بیشتری از این سرمایهگذاری خواهد بود.
وی افزود: از طرفی بهدلیل سایه سنگین تصمیمات سیاسی و دولتی بر صنعت خودرو، احتمال اینکه همکاری مجدد ایران با پژو و رنو امتیازی به طرف اروپایی برای بازگشت به برجام محسوب شود، دور از ذهن نیست، چنین رخدادی به کانالیزه شدن تحرکات خودروسازان متناسب با خواست و اراده فرانسویها و افزایش شکاف میان تکنولوژی ساخت خودرو در ایران با سایر کشورها منجر خواهد شد.
چرا حضور مجدد فرانسویها در صنعت خودروی ایران تهدید محسوب میشود؟!
این کارشناس صنعت خودرو درباره دلایل مخالفت با حضور مجدد فرانسویها در صنعت خودروی ایران اظهار داشت: مهمترین دلیل عقبماندگی و درجا زدن صنعت خودروی ایران، تجربه همکاری با فرانسویها در ۳۰ سال گذشته است، در واقع کیفیت همکاری با فرانسویها، اصلیترین عامل وضعیت فعلی خودروسازی کشور است که بهنظر نیاز به توضیح نداشته باشد.
شجاعی با اشاره به اینکه از اواخر دهه ۶۰ با راهاندازی خط تولید پژو ۴۰۵ در ایران همکاری با فرانسویها آغاز شد، گفت: دستیابی به دانش فنی و امید به خودروساز شدن، از مسیر مونتاژکاری محصولات فرانسویها و سپس مهندسی معکوس از اواخر دهه ۶۰ پایهریزی شد و بهدلایل متعدد از جمله مقاومت فرانسویها در انتقال دانش و غفلت از توانمندسازی صنایع پاییندستی برای تأمین قطعات این خودروها محقق نشد.
وی افزود: نتیجه چنین سیاستگذاری، استمرار تولید محصولات ازردهخارج فرانسوی در ایران با کیفیتی پایینتر از نسخههای اولیه و با وابستگی قابل توجه ارزی بوده که در شرایط محدودیت منابع ارزی و خروج فرانسویها از ایران، زیرساختهای تولید خودرو نیز در کشور دچار اختلال میشوند؛ این همان تجربه دردناک ۲ دوره تحریم ایران در سالهای ۹۱ و ۹۷ است.